Четвер, 27.06.2019, 08:26
Вітаю Вас Гість | RSS

Острійківська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Меню сайту
Пошук
Корисні посилання
ЗНО

Персональні сторінки

Головна » Файли » вч. початкових класів Мельниченко Т.О.

Урок розвитку мовлення в 4 класі з використанням проектних технологій
27.10.2017, 09:24

     Тема.  Опис верби за власними спостереженнями та поданою кінцівкою

Завантажити>>>

Урок  розвитку мовлення в 4 класі
з використанням проектних технологій
Підготувала учителька початкових класів  Острійківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Мельниченко Тамара Олександрівна
Тема.  Опис верби за власними спостереженнями та поданою кінцівкою
Мета: удосконалювати вміння дітей у формі твору-опису формувати  свої думки, висловлювати їх. Закріплювати вміння стисло і послідовно висловлювати думку, влучно вживати слова, речення відповідно до теми і мети уроку. Розвивати вміння використовував порівняння, образні вислови. Розширити знання та уявлення учнів про вербу – символ України. Збагачувати словниковий запас та заохочувати дітей до творчості. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання: малюнок верби, слайди  верби в різні пори року, слайд «Гігантська верба» та «Верба-карлик», плакати з інформацією, зібраною групами, конверти із завданням.
Хід уроку
І.  Організаційний момент
Колективне читання учнями вірша вголос (читається «ланцюжком» напам’ять на початку кожного уроку зв’язного мовлення)
Як вечірня заграва,
Ти стобарвна, яскрава,
Осяйна, соковита, палка.
Ти багата та пишна,
Поетична та ніжна,
Мелодійна, співуча, м’яка,
Щира, образна, гостра, метка,
І дотепна, й велична така,
Моя мова прекрасна, чудова, 
солов’їна мова моя, веселкова.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і завдання  уроку
- Сьогодні ми підсумуємо зроблене вами за тривалий час над проектом «Відома і невідома верба». Усім відомо, що верба є символом України. Чому саме? Спробуємо разом обміркувати та довести. Результатом нашої роботи будуть звіти-проекти пошукової діяльності кожної групи Чомучок-Питайликів, а також художній твір-опис верби, у якому ви спробуєте відтворити свої уявлення про це незвичайне дерево.
А допоможуть нам в цій роботі подана кінцівка твору, слайди і малюнки і, звичайно, звіти груп.
- Шановні діти! Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку зв’язного мовлення?
- Надіємось довідатись більше про вербу та навчитись її описувати, використовуючи образні вислови, порівняння.
- Любі друзі, бажаю вам, щоб ваші сподівання здійснились.
У гурті збираємось ми знову – 
Про вербу поведемо розмову.
ІІІ. Виступи учнів
1. Доповідь 1 групи. Інформація про вербу
Демонстрація малюнків і слайдів верби в різні пори року
1 учень. Українці споконвіку глибоко шанували дерева, навіть обожнювали їх. Серед традиційних святкових ритуалів, що прийшли з давнини, є вшанування різних дерев. Особливою повагою і любов’ю нашого народу користується верба. Не уявити українського села без річки чи ставка, в чистій воді яких милуються кучеряві верби. В усіх місцевостях України поширеними були побутові вироби, тини з верболозу.
2 учень. Від найдавніших часів наші предки вірили, що верба має чарівну силу і боронить людей, житло і худобу від злих сил, які прокидаються навесні разом з усією природою.
3 учень. За тиждень до Великодня християни відзначають Вербну неділю. Освячена Вербної суботи верба мала дарувати здоров’я, силу. «Будь великий, як верба…» - приказували, вдаряючи свяченою гілочкою. Вірили, що та гілка захистить хату від грому, віджене нечисть від худоби, дасть сили немічній, хворій людині.
4 учень. Прикрашена квітами та стрічками розлога верба ставала «купай лом» - обрядовим деревом на Іванів день. Заквітчана волошками, сокирками, рутою, чорнобривцями, маками, увінчана вінками, верба була центром купальських свят. Навколо неї вели хороводи дівчата, звертаючись до верби, сонця і місяця.
5 учень. Прекрасне, зворушливе диво природи – цвіт верби. Ще довкола біліють сніги, але, як сонце на весну поверне і трохи потеплішає, одразу ж біля річок, ставків і на узліссях з’являються ніжні пухнасті котики. Таке буває в лютому, а інколи навіть і в січні. В народі кажуть: «Зацвіла верба – прийшла весна». То ж не дивно, що цвіту верби, як і весни, чекають з нетерпінням. До речі, перший взяток бджоли беруть з верби.
6 учень. Шановні друзі! Уявіть собі:  на землі росте 600 видів верб. Верби є велетні і карлики.
7 учень. Верба. Здається, звичайне собі дерево. Але скільки з ним пов’язано цікавих історій! Верба стала своєрідним символом українського народу. Великий кобзар на засланні в Орській фортеці висадив саме вербову гілочку. Він доглядав її, оберігав від пекучого проміння сонця. Вона нагадувала йому рідну Україну. На знак великої поваги до Тараса Шевченка казахський народ оберігає ту вербу і до сьогодні.
8 учень. Верба також вважається чудовим лікарським засобом. Відварами вербового гілля знахарі лікували рани. Саме з кори верби були добуті ліки, які ми сьогодні знаємо як аспірин. Можна використовувати також відвар кори верби  для полоскання порожнини рота і горла при запальних процесах: 3 частини кори верби і 2 частини липового цвіту. 2 столові ложки суміші залити склянкою окропу, закрити і витримати 15-20 хвилин, процідити через марлю. Полоскати порожнину рота і горло кілька разів на день.
Вчитель .   Що нового ви дізнались про вербу? ( Скільки є  видів верби, коли цвіте, чим корисна для людини).
- Чому вона стала символом України? (Верба дуже поширене на Україні дерево і незвичайне. Красиве, має цілющі властивості та має магічну силу).
- Добре попрацювала група. Всі доповідачі отримують нагороду – медаль «Деревознай».
2. Виступ  2 групи. Загадки про вербу
1 учень. Про вербу складено чимало загадок. Хочете їх послухати?
1. Проливала дрібні сльози молода дівиця.
Полоскала довгі коси у чистій водиці.

2. Яке дерево квітує так рано?

3. Білі овечки бігають по свічці.

2 учень. Я склав свою загадку:
Над водою красуня тужила,
Сумно коси зелені схилила.
 Вчитель. Які слова допомогли впізнати дерево? (Довгі коси, білі овечки, коси схилила).
- Оцініть роботу маленької 2 групи. Вручення медалі «Впізнайко»
3. Виступ 3 групи. Вірші про вербу
1 учень. Здавна верба є символом родинного вогнища. Чарівну красу цього дерева оспівано в піснях, оповіданнях, віршах.
2 учень. Наш Кобзар подарував нам проникливі рядки:
« А калина з ялиною та гнучкою лозою, 
Мов дівчаточка, із гаю,
Виходжаючи співають».
Чи таке:
«Люди гнуться, як ті лози,
Куди вітер віє…»
3 учень. Вірш Олександра Олеся – це тиха пересторога, адже людина приростає серцем до свого краю, так і дерево хотіло б пустити корені лише в свою землю:
Не беріть із зеленого лугу верби
Ні на жовті піски, ні на скелі,
Бо зів’яне вона від жаги і журби
По зеленому лузі в пустелі…
4 учень. Про цвіт верби Наталя Забіла писала так:
На вербі, на пагіллі білі-білі котики.
Доторкнуться лагідно, лоскотливим дотиком.
Доторкнуться котики білі невеличкі,
До руки, до ротика, до твоєї щічки.
5. учень. Анатолій Камінчук дає зрозуміть, чому вербу ніжно називають  котиками:
Сонце по діброві ходить, як лисичка.
Котики вербові жмурять свої личка.
Все не хочуть спати, хоч і трішки сонні, 
гріють цапенята на яснім осонні.
(осоння – місце, освітлене сонячним промінням)
Учитель .
- Нагороджуємо учасників 3 групи медалями «Поетична скарбничка»
4. Виступ 4 групи. Прислів’я про вербу
1 учень.  Виявляється, про вербу складено багато прислів’їв. Ми знайшли такі: 
 Де верба, там і вода.
Там криниця, де водиця.
Де срібліє водиця, там здорова водиця.
(На дошці плакат із прислів’ями)
2 учень. А я підготував для вас завдання. Зі слів складіть прислів’я самостійно та поясніть його тлумачення.
Складене прислів’я: Високий, як лоза, а дурний, як коза.
Учитель.
- Оцініть роботу 4 групи.
-Учасникам 4 групи вручається медаль «Мудра сова» за мудрі вислови і чудову роботу.
Фізкультхвилинка
Стоїть вербичка на горі
У сонці, наче в янтарі.
І ми до неї в гості йдем –
Вона росте, і ми ростем.
ІV.  Повторення вивченого про текст
- Отже. Ми багато відомостей почули про дерево-символ. Настав час продемонструвати творчі можливості і показати своє ставлення до верби. Зараз ми писатимемо твір-опис про вербу.
- Що таке текст?
- Які бувають тексти?
- З яких частин складається опис?

Робота над схемою – опорою
Текст- опис
1  частина, у якій передається загальне враження про предмет
2.  Частина, у якій розкриваються ознаки предмета:
- верба – це …                    - навесні верба…
- стовбур у неї…                 - восени її гілля схоже…
І т. д..
3. Висновок  (своє  ставлення до предмету опису)
V, Підготовча робота
1. Розгляд малюнка верби
- Що це за рослина? (Це – дерево)
- Яке це дерево?  (Листяне дерево з продовгуватими, ніжно-зеленими листочками)

2. Читання уривка оповідання  Євгена Моргуна «Пушить верба»
      
… А що за сміливець-незнайомець на краю галявини? Не зважає ні на що – цвіте. Листя не видно, а гілки його густо окутує рожевий серпанок. Точнісінько розквітлий навесні абрикос. Підходжу – аж то вербичка. Пишно розпушила китиці, а сонячне проміння підсвітило їх – от і здається, ніби дерево цвіте. На  снігу – сліди від чобіт. Виходить, не одного мене вербичка приманила. 
      Дмухнув вітерець, зірвав кілька пушинок, поніс по галявині. А до кожної пушинки – парашутики приклеєна малюсінька чорна крупочка. Це верба розсилає з вітром своє насіння в усі усюди.
      Багато його у вербички, ой як багато. Ще не один день здмухувати вітрам з її гілок оті пушинки-парашутики.
      А вербичці що? Їй поспішати нікуди. В неї попереду ціла зима…
 
- Як автор називає вербу
(сміливцем-незнайомцем)
- В яку пору можна побачити пушинки- парашутики на вербі?
(З зимову пору року)
- Що привернуло увагу автора?
(Рожевуватий серпанок, що окутав гілки)
3. Створення допоміжного словника 
•    сміливець-незнайомець 
•    пушинки-парашутики
•    рожевуватий серпанок
•    символ сонця і тепла
•    знак зеленої верби
•    кучеряве дерево
•    зелені коси 
•    пушинки-парашутики
- Ось і закінчилась наша підготовча робота. На партах у вас є картки на допомогу у написанні твору-опису: картка 1 – (кінцівка), картка 2 – ( план тексту).
Картка 1                                               Картка 2
Я вірю в цілющу силу                       1. Дерево – символ і оберіг
цього незвичайного                         2. Верба в різні пори року
дерева. Обов’язково                        3. Цілюща сила верби
освячені гілочки посаджу
біля…    Нехай…  
VІ.  Написання твору – опису
1. Написання твору-опису учнями самостійно
2.  Робота в парі
Перевірка написаного 
VІІ. Підсумкова рефлексія
- Дорогі діти. Ось і завершується наший урок.
- Що вам сподобалось? Чому? 
- Чи змінилось ваше ставлення до верби?
-  Чому верба – символ України?
•    Дуже поширене дерево на Україні
•    Це дерево шанували і обожнювали наші предки.
•    Виготовляли побутові вироби.
•    Має лікарські властивості.
•    Допомагає шукати джерела.
•    Окраса рідної землі.
    VІІІ. Оцінювання робіт учнів
-  Оцініть роботу своєї групи.
- Доповідь якої групи вам була найбільш цікавою?
- Кого можна похвалити за гарний твір-опис?

                

Категорія: вч. початкових класів Мельниченко Т.О. | Додав: Леся
Переглядів: 203 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Контакти
Наша адреса
вул. Миру (Леніна), 38
с. Острійки Київської області
Телефон (04563) 2 02 99
Е-mail: ostrijky.school@i.ua
Схема проїзду
Схема проїзду
Національна дитяча "гаряча лінія"
Національна гаряча лінія з питань запобігання домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації

Карта
Час
Прогноз погоди
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 113
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Copyright MyCorp © 2019
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz